ROSA

SPOT

MXD







NYHEDER
PROGRAM &
TIDSPLAN
BANDS
ANMELDELSER
SEMINARER
ÅBNINGSAFTEN
SPOTCAST
MYSPACE.COM/
SPOTFESTIVAL
INFO OM SPOT
INFO-KORT
KONCEPT
SPOT I ORD
BILLETSALG
SÆRTILBUD:
REJSE, BILLET & HOTEL
DSB WILDCARD
KONTAKT
TEKNIK
SPOT HISTORIE
NYHEDSBREV
SAMARBEJDS-PARTNERE
FRIVILLIGE
RIS / ROS

Roser fra den opgående sols land4. Juni, 2006

Tekst: Søren-Peter Fiirgaard. Foto: Michael Ersted.

 
Ken Kamenoi, japansk promoter
De er derude, de udenlandske journalister og branchefolk, om end de kan være vanskelige lige at finde frem til blandt de 3000 betalende gæster, aktivister, folk fra vores egen del af musikbranchen og hvem der nu ellers har sneget sig indenfor trådhegnet.
Men da det så lykkedes at finde frem til en af dem, i dette tilfælde den japanske musik-promoter Ken Kamenoi, der er på SPOT for første gang, så er det med at være vaks med de klassiske spørgsmål om festivalen, og om musikken og dens kvaliteter og chancer langt væk fra SPOTs trygge hjemmebane.
Og Ken Kamenoi lyser op i et smil og fortæller prompte, at han elsker SPOT Festivalen.
- Jeg har også været på South By SouthWest i Austin, men jeg synes faktisk, det er bedre her på SPOT. Jeg har oplevet en festival med en fantastisk atmosfære, hvor musikkens kvalitet generelt har været høj, og hvor det har været dejligt at bevæge sig rundt fra sted til sted og høre musikken. Samtidig virker festivalen utrolig godt organiseret, siger han.
Ken Kamenoi nævner i første omgang to bands, som han er blevet svært imponeret over på festivalen. Dúné, som spillede på Train lørdag eftermiddag, og epo-555, som han oplevede på Svalegangen umiddelbart efter.

- Dúné har virkelig potentiale. De er unge, de er energiske og spiller en forrygende form for new-wave agtig musik, der er meget populær i blandt andet England. Mit bud er, at de, hvis de kan fortsætte i samme stil, kan få succes uden for Skandinavien. Epo-555 har et godt drive og en sanger, der virkelig brænder igennem, siger Ken Kamenoi, der som så mange andre også lod sig imponere af Power Solos energi og musikalske tæft.

Hjemme i Japan har han blandt andet arbejdet med at promovere Mew og Junior Senior, og på trods af, at Japan er meget langt hjemmefra for os danskere, så er de musikalske barrierer ikke større, end at Ken Kamenoi vurderer, at der sagtens kan komme ny, nordisk rock, der kan gøre Pretty Maids kunsten efter som storsælgere i den opgående sols land.
- Scenen for den type rock, som eksempelvis Power Solo spiller, er måske ikke så stor i Japan, men til gengæld oplever vi, at de unge er ”die hard” -fans, som virkelig går op i musikken, og så kan det sagtens sprede sig. Vi oplevede eksempelvis en pæn succes med Mew, og jeg tror, at hvis de kom til Japan igen, ville de kunne trække endnu flere til koncerterne, siger Ken Kamenoi.

Nordisk spændvidde
Festivaler i stil med SPOT findes også i Japan. Også i Osaka og Sapporo har branchefolk og ungdom mulighed for sammen at tjekke upcoming – og lidt mere end upcoming – bands ud. En direkte sammenligning er svær, men SPOT har en fordel ved at være nordisk og ikke bare dansk.
- Det giver en god spændvidde, når musikken kommer fra flere nationer. Selvom landene ligger tæt på hinanden, og inspirationskilderne kan være de samme, så er der forskelle, som er med til at gøre festivalen ekstra spændende, siger Ken Kamenoi.








Mail til ROSA