ROSA

SPOT

MXD







NYHEDER
PROGRAM &
TIDSPLAN
BANDS
ANMELDELSER
SEMINARER
ÅBNINGSAFTEN
SPOTCAST
MYSPACE.COM/
SPOTFESTIVAL
INFO OM SPOT
INFO-KORT
KONCEPT
SPOT I ORD
BILLETSALG
SÆRTILBUD:
REJSE, BILLET & HOTEL
DSB WILDCARD
KONTAKT
TEKNIK
SPOT HISTORIE
NYHEDSBREV
SAMARBEJDS-PARTNERE
FRIVILLIGE
RIS / ROS

Det er en livsform4. Juni, 2006

Tekst: Anders Jørgensen. Foto: Didde Elnif.

 
Frank Marstokk, Folk Alliance
BRANCHENS FORSAMLINGSHUS 2 - For norske Frank Marstokk, der er den europæiske kontakt for organisationen Folk Alliance, er det en livsform at tage rundt til musikmesser og festivaler og mødes med branchefolk og få lavet de aftaler og den business, man har som mission. SPOT Festivalen er et stop på den uendelige rejse.
- SPOT Festivalen er et åbent vindue til musikbranchen. I gamle dage var det mest en Århus-festival. Det var lidt ROSA’s fest man tog til hvert år. I dag er det blevet en festival med en fantastisk international dimension og gæster som David Fricke fra Rolling Stone. Det er en skidegod udvikling, siger Frank Marstokk.
I 80’erne arbejdede han blandt andet for danske Mega Records. I dag har han base i barndomsområdet ved Hemnasberget, Norge tæt på Polarcirklen.

Gammel Dansk til gæsterne
Frank Marstokk var med på den første convention (som han kalder festivaler og messer med et samlende ord) i Midem i begyndelsen af 80’erne. Da stod Mega Records og skænkede Gammel Dansk til alle besøgende og gjorde sig lækre for omverdenen med et par fotomodeller ved standen.  New Music Seminar i New York var den anden og South by Southwest i Austin, Texas blev den tredie convention, som begyndte at rulle.
I dag er der et hav af conventions, branchen kan sejle med på. I Norge har de for eksempel By:larm, der sker på skift i større norske byer.
- Det har altid været det mest besværlige for musikbranchen i Skandinavien at komme videre ud med vores kunstnere og sange. SPOT-festivalen er en bro til nye markeder, men det bliver kun til noget, hvis man bruger den, eller er det værdiløst. Det er ikke nok at drikke fadøl sammen, siger Frank Marstokk.

For mange havenisser
Han lavede i flere omgang Song Island, som kort fortalt er sangskriverworkshops på Samsø i samarbejde med Poul Krebs.
- Det var en forsvindende lille gruppe af de deltagende sanger og sangskrivere, der kom videre. De lod sig nøje med at være på Song Island. Men deres sange er jo lavet til at blive spillet i hele verden. Hvis du ikke gør noget ved det, ender du som havenisse. På samme måde kan jeg få det indtryk, at nogle bands kun lever for at komme til at spille på SPOT eller Roskilde Festivalen. Det bør ikke stoppe der, siger Frank Marstokk.
Han tillægger det ikke nogen større betydning, at SPOT ligger i Århus, men ”Det har jo ligesom fundet sin form her, og det er vel en fin ramme”.

Klarer det hele i baren
Han fortæller, at det er typisk for europæiske conventions, at de inddrager spillesteder. I USA sker det meste faktisk på gigantiske hoteller med koncerter i lobbies, møderum og i den dur. Det er også på hotellerne, at branches mødes. Men det er det for så vidt også til Spot.
- Jeg kan godt sidde i Radissons bar, la Pyramide, når jeg er på SPOT og ordne alt det jeg skal med branchen, siger Frank Marstokk, som i øvrigt fremhæver, at der er et dejligt ungt rockpublikum til Spot.
Fra 2000 til 20 visitkort
For 20 år siden havde han omkring 2000 visitkort i sin mappe, indhentet på conventions.
Det var nok til at dække hele kloden med kontakter. I dag er det nok med 15-20 visitkort til kernekontakterne.
- Jeg er i øvrigt så gammel, at jeg ikke længere lytter efter ny musik. På den måde er jeg en atypisk SPOT-deltager. Jeg kommer og laver mine forretninger og kontakter. Bagefter mødes jeg med de andre ældre fra branchen. Jeg bevæger mig i det system, jeg kender i forvejen, siger Frank Marstokk.








Mail til ROSA