Per Vers & Vincent Van Go Go - Svalegangen, fredag
Do you know – Vincent Van Go Go? Eller Per Vers? Eller måske de to sammen? Aftenens koncert var ikke den bedste introduktion, men de er stadig værd at tjekke ud.

Tekst: Anne Ingevold. Foto: Michael Boe Laigaard.

Lommefilosofi er forstandighed for dummies. Indenfor reklamebranchen er det en mulighed for at sælge et budskab der lyder gennemtænkt, men er spiseligt nok til, at også laveste fællesnævner tygger lystigt på det. På den anden side er det et mantra der kan være værd at efterleve. Så måske Vincent Van Go Go har sørget for at høre efter, når deres TV leverer budskabet om, at ingen nogensinde er kommet foran, ved at gå i andres fodspor. Efter et år som backingband for Per V på hans turne med debutalbummet ”Vers. 1.0”, var det den århusianske kvintet der for alvor trak fra ved fredagens sene koncert på Svalegangen. Vincent Van Go Go leverer en fantastisk kulisse for Per V, og går ikke decideret i nogens fodspor – slet ikke musikalsk. Alligevel kunne jeg savne mere plads til gruppen selv og deres inciterende numre med den helt specielle blanding af reggae, funk og hiphop. Bandet, der efter min mening fungerer langt, langt bedre live end på album, lagde ud med blot fem numre fra debutalbummet ”Do U Know?” inden de tog bagsædet og overlod rattet til Per V, der havde Napion på passagersædet.

Per Vers er kendt som en af landets absolut dygtigste freestyle-rappere, hvis ikke dén bedste. Han vandt den prestigefyldte og populære freestyle konkurrence MC’s Fight Night i 2000 og 2001, hvorefter han trak sig ubesejret tilbage fra battle-rap scenen. Samme år kunne han opleves i en tv reklame for de københavnske busser, hvor der blev brugt en del af teksten fra nummeret ”Zen Midt i Centrum”, som han lavede med sin daværende gruppe ”Sund Fornuft”. Det nummer var der også blevet plads til i et set, der ellers mestendels bestod af numre fra ”Vers. 1.0”, hvor Per virkelig beviser, at han har et talent for en leg med ord. Desværre led koncerten forfærdeligt under meget lavt satte mikrofoner og en rodet indsats fra Per V. Førstnævnte er de optrædende selvsagt ikke herre over, men jeg havde forventet en mere strømlinet indsats fra Per Vers og kunne uden problemer have undværet en forvirrende optakt til ”Zen Midt i Centrum”. Helt galt blev det desværre da det var tid til de tre ekstranumre, som ingen anede ville komme. Hvilket betød at salen på det tidspunkt kun var halvfyldt. Igen noget som de optrædende ikke kan klandres for, men det efterlod et indtryk af en rodet aften, der ellers var startet så lovende i selskab med Vincent Van Go Go. Så for at blive i reklame lingoen: det er en om’er.