Natasja - Ridehuset, lørdag
Natasja forvandlede Ridehuset til en caraibisk dansehal og sammen med bandet Ragga Pack sørgede hun for at publikum var i særdeles gode hænder

Tekst: Thomas Borre. Foto: Thomas Larsen

Natasja, eller Litte T. om hun også kaldes, er en af de bedst bevarede musikalske hemmeligheder herhjemme indenfor den urbane musikscene. Hendes hjerte har banket for reggae og dancehall længe før caribisk musik fik nogen nævneværdig opmærksomhed herhjemme og først i forbindelse med hendes medvirken på Bikstok Røgsystems gennembrudssingle ”Cigar”, har hun fået den opmærksomhed hun længe har fortjent.

Med sig her til aften i Ridehuset, der må kandidere til en af de dårligste scener på SPOT, havde Natasja det yders velspillede reggaeband Ragga Pack samt vokalisterne Mr. Chin og Zaki, som medvirkede på et par numre. Sidstnævnte brillerede endvidere med en omgang svedig human beatboxing og en mindre blæsersektion på fire mand bidrog også til en varm og økologisk lyd. Jah man!

Bortset fra en lidt lav vokal til at begynde med, så havde Natasja publikum i sin hule hånd. Det er tydeligt at Natasja har stor anciennitet når det kommer til reggaemusik og dancehall, som hun bl.a. har dyrket med Massive Attack, A Tribe Called Quest og UB40, som hun alle har optrådt med sideløbende med en karriere som jockey (jeps, hestevæddeløb!). Dertil kommer en læretid i bandet No Name Requested, hvor spilede sammen med Miss Mukupa.

Koncerten blev søsat med nummeret ”Real Sponsor”, som Natasja har lavet sammen med Pharphar, der også har skruet på knapperne på Natasjas solo debutalbum ”Release”, der udkom sidste år gennem Playground Music. Herefter fulgte en stribe medrivende numre som bl.a. talte den cannabisforherligende ”Weed Song” og ”Bon Fire”, som er skevet sammen med soul- og reggaesangeren Emo, der bl.a. er flittig gæst hos dub-kollegaerne Djosos Krost.

Blandt aftenens sidste numre var Natasjas fordanskning af kæmpe hittet ”Pon de Repla”, der i sin originale udgave synges af den afroamerikanske sylfide Rihanna. Den store finale kom med førstesinglen ”My Dog”, der bestemt ikke hører til blandt de bedste numre på Natasjas album, men som fremført live på scenen syntes at være den helt rigtige finale. Godt bakket op af Ragga Pack og venner leverede Natasja en fornem koncert, som stadig virker i blodet flere timer senere...præcis som en god spliff!